Trening słuchowy metodą Tomatisa

Terapia prof. Tomatisa to trening słuchowy, w którym trwale usprawniamy  sposób słyszenia, a tym samym działamy pobudzająco na różne obszary kory mózgowej, przygotowując mózg do nowego, właściwego rodzaju aktywności.

Czego słuchamy w czasie stymulacji Tomatisa?

Trening słuchowy Alfreda Tomatisa opiera się na systematycznym odsłuchiwaniu zaplanowanego odpowiednio do diagnozy, w pełni autorskiego programu stymulacji słuchowej (SAPL).

W pierwszych etapach terapii wykorzystujemy głównie muzykę instrumentalną Mozarta i muzykę wokalną zaczerpniętą z chorałów gregoriańskich. Prezentowane nagrania mają jakość 24-bitową, co zapewnia w pełni analogowy sposób stymulacji ośrodkowego układu nerwowego.

Wyjątkowym narzędziem jest również nagrany głos matki dziecka ale także w późniejszych etapach treningu przetwarzany na bieżąco – głos dziecka.

Mamy również możliwość zastosowania specjalnych programów stymulujących naukę języków obcych.

Na czym polega i jak długo trwa Trening?

Czas trwania terapii zależy od potrzeb i możliwości dziecka. Zazwyczaj jedna seria treningu Tomatisa obejmuje 30 godzin słuchania. Ilość serii zależy od natężenia deficytów i poziomu funkcjonowania pacjenta ale także od celu jaki chcemy uzyskać w czasie stymulacji słuchowej.

Czas jednej wizyty w gabinecie to od 1,5 do 3 godz. Intensywność treningów dostosowujemy do indywidualnych możliwości pacjenta.

Między seriami stymulacji wskazane są przerwy: standardowo są to 6-8 tyg. Czas przerwy między seriami treningu Tomatisa w CDTiN „Neuronek” uzależniamy jest od jednostkowej reakcji pacjenta na stymulację.

Czas spędzony na stymulacji w gabinecie, poza autorskim programem stymulacji Tomatisa, jest również czasem pobudzania i rozwoju kreatywności Państwa dziecka. Zajęcia są wzbogacone różnymi formami zajęć kreatywnych, których rodzaj i poziom dostosowany jest indywidualnie do potrzeb, zainteresowań a także możliwości Państwa dziecka.

Gdy to wskazane i możliwe, organizujemy zajęcia w grupie (max. do 4 osób), gdzie dbamy o rozwijanie dodatkowo umiejętności współpracy w grupie i innych niezbędnych kompetencji społecznych.